TEST: Beta RR 250 a 300

Beta patrí k mladším a menej známym značkám a väčšina ľudí ju automaticky spája s trialovými špeciálmi. V tejto oblasti totiž začínala a stále patrí k špičke. No prečo skúsenosti v triale nevyužiť aj pri endure? Najskôr to boli štvortaktné stroje, kedysi ešte s agregátmi od KTM, no nejakú tú sezónu už sú v ponuke aj dvojtaktné špeciály.

 TEST: Beta RR 250 a 300

Dvojtakt do terénu pasuje
Spomínali sme trialové skúsenosti značky Beta a tie je predsa škoda nevyužiť aj vo svete endura. A keď je reč o náročnom teréne, častou voľbou jazdcov je dvojtaktný agregát. Niet sa čo čudovať, takáto motorka je ľahšia, obratnejšia, lepšie ovládateľná a má dostatočnú zásobu sily na zdolávanie rôznych prekážok. Popri tom je v neposlednom rade cenovo dostupnejšia a zároveň jednoduchšia na údržbu a opravy. Zatiaľ čo v iných disciplínach už dvojtaktom, zdá sa, definitívne odzvonilo, v triale a v extrémnom endure sa stále tešia veľkej popularite. Beta zaradila do sortimentu aj „juniorskú" 125-ku, už dlhé roky však ponúka väčšie endurá 250 a 300. Práve tie sme si mohli na sklonku minulej sezóny vyskúšať.

cylinder-2t.jpg

Čo je nové?
Obratnosti v teréne nahráva nižšia hmotnosť stroja a vývojári tak venovali značnú pozornosť zoštíhľovaniu a odľahčovaniu. Za obeť padla štartovacia páka, čo je trochu škoda. Musíte sa tak spoliehať na služby elektrického štartéra a na to, že budete mať vždy dostatočne nabitý akumulátor. Potešiteľné je to, že štartovacia páka sa dá dokúpiť ako originálne príslušenstvo. Drobné „evolučné" úpravy sa dostali motoru aj podvozku. Agregát sa môže pochváliť upraveným valcom, vylepšenou spojkou, ale aj ďalšími „vnútornosťami" ako kľukáč, či ojnica. Čo sa podvozku týka, najviac sa zapracovalo na samotnom ráme a výrobca udáva vyššiu pevnosť, ale zároveň nižšiu hmotnosť v porovnaní s predchodcami. Pruženie zostalo bez väčších zmien, vpredu aj vzadu nájdeme komponenty od značky Sachs, ktoré boli mierne „poladené". Motorka dostala nový, menší airbox a celý zadok stroja je o niečo štíhlejší. Za zmienku stoja aj drobnosti ako nová lítiová baterka, ktorá je menšia a ľahšia, či nová lyžina pod motorom, ktorá je teraz jednoduchšie demontovateľná.

dsc2396.jpg

Štíhla a obratná
Trialové korene Bety bolo vždy cítiť aj na endurách, ktoré boli v porovnaní s konkurenciou subtílnejšie, štíhlejšie a aktuálny model je na tom v tomto smere ešte o niečo lepšie. Hneď po posadení sa motorka zaujme štíhlou figurou nielen v oblasti sedadla, ale aj vpredu, v oblasti nádrže a plastov okolo nej. Pohyb jazdca na motorke a prenášanie váhy nič neobmedzuje. Napriek zoštíhleniu motorky nie je problém ju pri jazde postojačky zovrieť kolenami a aj týmto spôsobom ovládať, takže ergonómii niet čo vytknúť ani pri jazde v stupačkách. Podvozok je primerane tvrdý a Beta nepôsobí „gumeným" dojmom, no na druhej strane pruženie dobre reaguje na menšie nerovnosti a podvozok zostáva stabilný, motorka nie je príliš „uskákaná", či nervózna. Geometria podvozku dovoľuje rýchle zmeny smeru, dvojtaktné RRko si môžete doslova prehadzovať zo strany na stranu.

dsc2389.jpg

Motory podobné, ale predsa iné
Takémuto agilnému správaniu nepochybne napomáhajú aj ľahšie rotujúce časti v motore, v porovnaní so štvortaktným motorom majú dvojtakty menší gyroskopický efekt, motorka je tak o niečo menej stabilná v priamom smere, ale zároveň ochotnejšie reaguje na podnety jazdca na zmenu smeru. To určite oceníte pri prepletaní sa, alebo poskakovaní po prekážkach ako sú kamene, či kmene stromov. Agregáty 250-ky a 300-vky majú v princípe rovnaký základ, hlavnou odlišnosťou je vŕtanie valca. Dá sa povedať, že podobné sú aj svojim prejavom, no len dovtedy, pokiaľ nemáte možnosť presadnúť z jedného objemu na druhý a rozdiely tak priamo porovnať. RR 250 je pocitovo živšia, motor ide ochotne do otáčok a priebeh výkonu je trochu nervóznejší. Okamžite reaguje na pootočenie plynovou rukoväťou. Otáčky lietajú hore-dole, no príval výkonu nie je nejaký nezvládnuteľný, či príliš ostrý. Tristovka je ešte sebavedomejšia. Otáčky v tomto prípade nelietajú tak splašene, no aj napriek pozvoľnejšiemu nástupu je výkon suverénne citeľnejší. Dá sa povedať, že motor tristovky reaguje na pridanie plynu o máličko „lenivejšie", pomalšie, ale zároveň masívnejšie. Treba byť opatrný hlavne keď nastupuje únava. Vysilené predlaktie môže nechtiac pootočiť plynom viac ako je zdravé a vtedy môžu začať problémy. Ako motorka suverénne ťahá vpred, jazdec doslova visí na riadidlách a nechtiac ešte viac pridáva... Pokiaľ však s ubúdaním síl nemáte problémy, výkon väčšieho motora dokážete dostatočne citlivo dávkovať a využiť vo svoj prospech. Výbušná sila vás dokáže preniesť cez neskutočné prekážky, pokiaľ viete ako na to. Užitočnou drobnosťou je prepínač máp na riadidlách. Rozdiel medzi dvoma polohami je citeľný a citlivejší nástup výkonu oceníte predovšetkým na klzkom povrchu. Dvojtaktné endurá Beta potešia športovejšie založených jazdcov svojou „iskrivou" povahou, len treba dať pozor, aby sa z iskry nestal veľký oheň. Ako je známe, oheň je síce dobrý sluha, ale zlý pán...

rr-2t-my-18-left-300.jpg
rr-2t-my-18-rear.jpg

BETA RR 250 (300)
MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený dvojtaktný jednovalec
Zdvihový objem: 249 (293,1) ccm
Vŕtanie x zdvih: 66,4 x 72 (72 x 72) mm
Kompresný pomer: 13,2 : 1 (11,9 : 1)
Príprava zmesi: karburátor Keihin 36 mm
Zapaľovanie: elektronické
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Odpruženie vpredu: up side down teleskopická vidlica, priemer klzákov 48 mm, zdvih 295 mm, nastaviteľná
vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, nastaviteľná, zdvih 290 mm
Brzdy vpredu: kotúčová o priemere 260 mm, dvojpiestikový strmeň
vzadu: kotúčová o priemere 240 mm, jednopiestikový strmeň
Kolesá: vypletané
Pneumatiky vpredu: 90/90-21 vzadu: 140/80-18
ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1482 mm
Výška sedadla: 930 mm
Objem palivovej nádrže: 9,5 l
Suchá hmotnosť: 104 kg
Cena: 6.690,- / 6.790,- Eur


Text: P. Lovíšek, foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Komentáre