TEST: INDIAN SCOUT BOBBER

Novinka v ponuke najstaršej americkej motocyklovej značky Indian dokazuje, že výrobca zo štátu Iowa dokáže svojim zákazníkom ponúknuť aj ľahšie a ovládateľnejšie stroje ako veľké crusery modelového radu Chief. Štýlový Bobber, postavený na základe modelu Scout, chce svojou modernou koncepciou a priaznivou cenou osloviť oveľa širšie spektrum zákazníkov.

TEST: INDIAN SCOUT BOBBER

Upravené motocykle v štýle bobber, zažívali svoj najväčší rozmach po 2. svetovej vojne. Majitelia sa snažili prispôsobiť sériové modely súťažným strojom a tak ich zbavovali všetkého zbytočného, aby docielili lepšie jazdné vlastnosti. Peknou ukážkou agresívne minimalistického štýlu je aj nová verzia modelu Scout. Aj keď v názve pribudlo slovo Bobber, tento Indian si na žiadne retro nehrá. Pod drsným výzorom bobbera sa ukrýva veľké dobrácke srdce v podobe kvapalinou chladeného V-Twinu s efektne frézovanými hlavami valcov, ktoré zvierajú uhol 60°. Ten dokáže z objemu 1.133 ccm vyťažiť výkon 94 k. Štandardný Scout má síce o šesť koní viac, ale u verzie Bobber sa krútiaci moment 98 Nm posunul do nižších otáčok. Pre bežné využitia sú to veľmi služné hodnoty. Všetky tri verzie modelu Scout využívajú moderný rám pozostávajúci z dvoch mohutných odliatkov z hliníkovej zliatiny pripevnených na motor, ktoré sú v hornej časti spojené oceľovým nosníkom. Takáto konštrukcia tvorí veľmi tuhý celok, čo sa v praxi prejavuje na výborných jazdných vlastnostiach. Z hliníka je vyrobená aj kývačka, odpružená klasicky dvomi tlmičmi s nastaviteľným predpätím. Teleskopická vidlica s nosníkmi priemeru 41 mm má na pomery klasických strojov pomerne strmý uhol, čo sa podpísalo aj na kratšom rázvore. Šestnásťpalcové kolesá sú obuté do poriadnych balónov šírky 130 mm vpredu a 150 mm vzadu, pričom na oboch sú kotúčové brzdy priemeru 298 mm. Modely Scout Bobber dovážané do Európy sú štandardne vybavené systémom ABS.

ddd7486.jpg

S Indianom o preteky

Aj keď v hrudi tohto Indiána bije V-Twin s objemom 1.133 ccm, na prvý pohľad je to pomerne malý motocykel. O nejakom ideálnom spojení jazdca so strojom sa tu nedá hovoriť. Kožené sedadlo je len 649 mm na zemou, pričom stupačky sú posunuté dopredu. Nízke riadidlá typu Street Tracker nútia jazdca zaujať dosť predklonený posed v ktorom však lepšie odoláva náporu vetra pri svižnej jazde. Už prvé kilometre v sedle Bobbera naznačujú, že to bude veľká zábava. Pružný dvojvalec ide s veľkou chuťou do otáčok, ale neprotestuje ani keď ho nechám sa prevaľovať okolo 2.000 ot./min. So zaradenou päťkou sa môžem posúvať v meste rýchlosťou 50 km/h a na konci obce iba pridať plyn. Na rýchle obiehanie je lepšie kopnúť jeden – dva kvality dole a vychutnať si razantnú akceleráciu. Podobne športový pocit z jazdy ako motor ponúka i podvozok. Tuhý rám, menší rázvor a odpruženie s krátkymi zdvihmi robia z Bobbera veľmi obratnú motorku. Indian sa s prirodzenou ľahkosťou nechá preklápať z jednej zákruty do druhej. Myslím, že keby sa stupačky posunuli trocha vyššie, v pohode by zvládol aj väčšie náklony. Pri športovom štýle jazdy však jedna kotúčová brzda vpredu už občas nestíha stroj spomaliť, a tak sa k slovu dostal slušný brzdný účinok motora. Keď som potom zvoľnil, zistil som, že pri plynulej jazde si s ním v pohode vystačím a brzdy používam len v najnutnejších situáciách.

dsc5404.jpg
dsc5405.jpg
dsc5400.jpg

Ako Bobber hodnotí Michal

Primárnym cieľom motoriek typu chopper, cruiser je hučať a lesknúť sa. Najsilnejšiu emóciu pri nich zažívam keď stojím vedľa stroja v koženej bunde a tvárim sa drsne jak 40-ka šmirgeľ. Nebudem sa opekňovať, nie je to moja šálka kávy. Tento „apač" (rozumej indián) ma najprv prekvapil, lebo sa neleskol. Potom ma prekvapil, lebo nehučal. A úplne ma zabil tým, že najsilnejšia emócia nebola pri stojacej motorke ale vtedy, keď som pravou rukou zaťahal za šúlec. Ale poďme po poriadku. Dizajnovo vydarený kúsok určite vyzerá lepšie keď je úplne oholený. Kopec doplnkov nevadilo, ale trochu kazilo sparťanskú a jednoduchú podstatu bobbera. Matná lakovačka je s čiernym motorom a rámom cool. Brúsené línie na motore zas dajú vyniknúť tomu čo treba. Jediné, čo mi fakt esteticky vadí, je držiak značky. Hneď by som ju capol na bok, ako u americkej verzie. Posed je meganízky, stupačky tak, ako zákon káže predkopnuté, riadidlá široké a nízke.

dsc5398.jpg

Okamžite po postavení motorky a skopnutí stojanu cítiť že „súdruhovia" vedia čo je hliník a nepotrebujú si kompenzovat veĺkosť prirodzenia ohromujúcou cifrou o hmotnosti „poctivej" mašiny. V tom momente ma napadol húf krásavíc, ktoré sa tešia z nového Indiana vo svojej garáži. Po naštartovaní mi zvuk V2-ky jasne vysvetlil, že Scout nie je motorka na začiatok. V momente, keď som kopal z dva do tri bola rýchlosť trojciferná, moja "papula" otvorená, telo nafúknuté jak dáždnik naopak a mozog nechápal že dva a dva je v tomto prípade päť. Táto strojovňa by sa nemusela hanbiť ani v super ľahkom ráme s riadidlami dole kopcom a strakatými kapotami. Keby mali všetky choppre takýto motor, možno by som si jeden aj na svoju 60-ku kúpil. Po rovine bola za pár sekúnd nakopaná šestka a dva prsty začali ťahať za pravú páčku. Niežeby to nebrzdilo, ale dvojitý kotúč by vôbec nebol na škodu. Motor by si ho zaslúžil a široký predný balón by ukázal svoju jedinú výhodu. Mimochodom, doteraz mi nejde do hlavy, ako je možné, že Scout Bobber v tomto balónovom obutí zatáča tak skvele. Do zákruty ide presne a úplne bez odporu. Škoda, že stupačky ukončia zátačkovú zábavu skôr než začne. Podvozok je tvrdý s minimálnymi zdvihmi a ak v tejto kategórií môžeme hovoriť o nejakých jazdných vlastnostiach, tak sú dobré. Pohodlie je tak na dve hodinky, potom už vadí každý špak na ceste. Indian Scout Bobber si viem predstaviť ako stroj Micky Rourka, na ktorom pri odchode z kávičky zbalí tri sedemnástky bažiace po dobrodružstve a na semafóroch poriadne naštve ich frajerov so starými ninjami a geesixerami.

ddd7488.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 60°, rozvod DOHC, 4 ventily na valec,
Zdvihový objem: 1.133 ccm,
Vŕtanie x zdvih: 99 x 73,6 mm,
Kompresný pomer: 11,5:1,
Maximálny výkon: 70 kW (105 k) pri 8.000 ot./min.,
Najvyšší krútiaci moment: 98 Nm pri 5.600 ot./min.,
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva priemer 46 mm,
Štartér: elektrický,
Zapaľovanie: elektronické,
Prevodovka: šesťstupňová,
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
Sekundárny prevod: ozubený remeň

PODVOZOK
Rám: chrbticový odliaty z hliníkovej zliatiny,
Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica priemer nosníkov 41 mm, zdvih 120 mm,
vzadu: dve pružiace a tlmiace jednotky s nastaviteľným predpätím, zdvih 50 mm,
Brzdy vpredu: kotúčová s priemerom 298 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS,
vzadu: kotúčová s priemerom 298 mm, jednopiestikový strmeň, ABS,
Disky kolies: zliatinové, dvadsať lúčové,
Pneumatiky vpredu: 130/90-16, vzadu: 150/80-16

ROZMERY
Rázvor: 562 mm,
Výška sedadla: 649 mm,
Objem palivovej nádrže: 12,5 l,
Suchá hmotnosť: 245 kg,
Cena: od 13.990,- Eur,
Motocykel na test zapožičal: Meteor Motor Tech, s.r.o.

Kompletnú ponuku motocyklov Indian nájdete TU

zvolenfinal.jpg


Text: M. Masničák a M. Jariabka, Foto: D. Hein a autor

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre