DOBRE VYBAVENÝ DOBYVATEĽ

Vrcholom modelového radu Can-Am Outlander od značky BRP je mohutná tisícka. Tieto stroje sú populárnejšie v predĺženej verzii s prívlastkom MAX, čo už je veľmi slušný „základ" pre pohodlné cestovanie dvojčlennej posádky. Keď sa k tomu pridá výbava verzie XT-P a naviac siahnete po niekoľkých doplnkoch z ponuky originálneho príslušenstva, zrazu pred nami stojí stroj, ktorý je dokonale pripravený zdolávať najväčšie terénne výzvy.

DOBRE VYBAVENÝ DOBYVATEĽ

CAN-AM OUTLANDER MAX 1000 XT-P

Outlander v T3b
Nezainteresovaným možno „kód" T3b nič nehovorí, zainteresovaní zasa vedia, že je to jedna z mnohých kategórií homologizácií vozidiel. Nie, nejdeme tu zdĺhavo rozoberať veľmi „košatú" legislatívu, takže len stručne a prehľadne... T3b je kategória pracovných strojov, ktoré nemajú také prísne obmedzenia čo sa týka emisií, nemusia spĺňať Euro4 a vďaka tomu môžu vozidlá dosahovať vyšší výkon, ktorý nie je umelo „škrtený". Má to však jedno „ale". Zatiaľ čo štandardne je v T3b obmedzenie rýchlosti na 45 km/h, so systémom ABS sa obmedzenie rýchlosti ruší. A práve toto je cesta, ktorou sa značka Can-Am rozhodla osloviť zákazníkov a priniesť im terénne štvorkolky s najvyšším výkonom v triede, ktorý je naviac dosahovaný úplne legálne, uvedený v techničáku a bez rôznych otravných obmedzení.

dsc4552.jpg

ABS na štvorkolke?
Prečo nie? Can-Am má jasno v tom, prečo áno. Vďaka tomuto systému zvyšujúcemu bezpečnosť totiž môže vozidlo homologované v kategórii T3b legálne dosahovať vyššiu rýchlosť. Konkrétne v prípade Can-Am je táto rýchlosť elektronicky obmedzená na 105 km/h, čo už je na takýto terénny stroj slušná „paľba". Na diaľnicu by sa snáď nikto s terénnou štvorkolkou nehrnul, no cestovanie po okreskách, kde je povolená deväťdesiatka je úplne v pohode a s rezervou no a v teréne sa do týchto rýchlostných sfér dostanete naozaj zriedkavo. Samotné ABS nie je pre fabriku úplnou novinkou, už niekoľko rokov tento systém úspešne používa a vylepšuje v trojkolkách Can-Am Spyder. Samozrejme, pre terénne použitie si to vyžiadalo nejaké úpravy, no konštruktéri nezačínali na čistom liste papiera. Navyše systém ABS je vyvinutý v spolupráci s renomovanou značkou BOSCH, ktorá je svetovým priekopníkom v automobilových technológiách. Samotný systém ABS v modeloch štvorkoliek Can-Am bol pred uvedením do sériovej výroby testovaný na viac ako 35.000 km na viacerých povrchoch a za rôznych podmienok bez vážneho problému.

dsc4622.jpg
dsc4635.jpg
dsc4625.jpg

Elektronický plyn
Ďalšou významnou novinkou na štvorkolkách Can-Am je použitie elektronického plynu. Aj v tomto prípade nejde pre výrobcu o absolútnu novinku, ale systém prebral zo svojich snežných skútrov Ski-Doo s motormi s inteligentnou elektronickou škrtiacou klapkou (iTC). Rozdiel oproti predchodcom si všimnete na prvý pohľad, či na prvý kontakt so strojom. Ovládanie plynu je teraz riešené úplne odlišne, rozmernejšou páčkou. Jej hlavnou výhodou je to, že máte na výber, či chcete plyn dávkovať palcom, alebo ukazovákom. Zmeníte to jednoduchým pootočením celého ovládača na riadidlách o 180 stupňov. Pri ovládaní plynovej páčky palcom je to v tomto prípade trochu nezvyk, páčka je rozmernejšia a umiestnená v osi riadidla, čiže nie zospodu pod rukoväťou, ako sme boli zvyknutí. Po pootočení ovládača a dávkovaní plynu ukazovákom sme však tomuto systému veľmi rýchlo prišli na chuť. Pozdávalo sa nám predovšetkým to, že sme rukoväť zovreli podstatne pevnejšie prostredníctvom troch prstov a oproti stojaceho palca. Naproti tomu pri klasickej zaužívanej plynovej páčke pod riadidlami rukoväť držíte len štyrmi prstami bez protiúchopu palcom, takže sa vám môže v niektorých extrémnych prípadoch vyšmyknúť. Veľkým plusom elektronického plynu je aj presné ovládanie a citlivé dávkovanie výkonu.

Ako jazdí?
Okrem vyššie uvedených významných noviniek je to, stručne povedané, starý dobrý Outlander. Predĺžená verzia MAX je zárukou slušného priestoru a vysokej miery komfortu pre dvojčlennú posádku. Dlhší podvozok zároveň poskytuje viac stability v teréne. Ľahkosti ovládania veľkou mierou prispieva aj nastaviteľný elektronický posilňovač riadenia DPS. Kapitolou samou o sebe sú špičkové tlmiče Fox Podium, ktorými sa môže verzia XT-P pochváliť. Spoľahlivo žehlia všetky nerovnosti, čo nielen že prispieva ku komfortu posádky, ale aj k stabilite vozidla, jeho ovládateľnosti a bezpečnosti. No a čerešničkou na záver je litrový dvojvalec Rotax. Ponúka výkonovú rezervu, s ktorou sa nemusíte báť ani poriadneho nákladu, strmého stúpania, či iných terénnych výziev.

dsc4571.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V, 8 ventilov, SOHC,
zdvihový objem: 976 ccm,
maximálny výkon: 61,2 kW (83,2 k),
príprava zmesi: elektronické vstrekovanie,
zapaľovanie: elektronické,
štartér: elektrický,
prevodovka: variátor (L+H+N+R+P),
spojka: automatická odstredivá,
sekundárny prevod: kĺbové hriadele.

PODVOZOK
Rám: oceľový rúrkový,
odpruženie: všetky kolesá nezávisle zavesené,
vpredu: dvojité A-ramená, tlmiče Fox Podium, zdvih 22,9 cm,
vzadu: vlečené ramená TTI, tlmiče Fox Podium, zdvih 23,6 cm,
brzdy: vpredu: dve kotúčové s priemerom 214 mm, dvojpiestikové strmene, ABS,
vzadu: kotúčová s priemerom 214 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS,
kolesá: zliatinové,
pneumatiky: vpredu: 26x8-14", vzadu: 26x10-14".

ROZMERY
Rázvor: 1499 mm,
objem palivovej nádrže: 20,5 l,
suchá hmotnosť: 381 kg,
cena: 18.240 eur
Vozidlo na test zapožičal: IMIDJEX spol. s r. o.

dsc4629.jpg
dsc4634.jpg
dsc4643.jpg


Text: P. Lovíšek, foto: autor a M. Masničák

Buďte s nami v kontakte

Komentáre