TEST: BMW K 1600 GRAND AMERICA

Luxusný krížnik s veľavravným prívlastkom Grand America je najnovším prírastkom v rodine modelov K 1600 s famóznym šesťvalcovým agregátom. Dá sa povedať, že stojí na vrchole ponuky turistických modelov bavorskej značky a bez preháňania ho môžeme označiť ako vlajkovú loď medzi motorkami od tohto výrobcu.

TEST: BMW K 1600 GRAND AMERICA

Aktuálnu dynastiu priečne uložených radových šesťvalcov začala v roku 2010 dvojica modelov K 1600 GT a GTL. Tie sú v ponuke doteraz. Zatiaľ čo GT-čko je ladené mierne športovejšie, má striedmejšie tvary, GTL je plnohodnotný luxusný turista s trojicou kufrov v základnej výbave. Prečo teda výrobca vyrukoval s ďalšou verziou luxusného turistu? Jednoducho preto, že Grand America prináša odlišný štýl, môžeme ho nazvať aj cruiserom a na prvý pohľad sa odlišuje celkovo nižšou stavbou, čo je badať hlavne v zadnej časti. Základom tejto novinky bol bagger K 1600 B, ktorý vyrukoval na svetlo sveta o niečo skôr ako Grand America. Zdanlivo pribudol len tretí kufor, no je toho oveľa viac, čím sa tieto dve motorky líšia.

Slušná výbava už v základe
Horný kufor naozaj nie je jedinou „drobnosťou", ktorá robí z baggera krížnik menom Grand America. S kufrom akosi automaticky prichádza aj opierka pre spolujazdca a musíte uznať, že to komfort pasažiera niekoľkonásobne zvyšuje. Ďalším dobre viditeľným rozdielom je vysoký plexištít, ktorý je elektronicky nastaviteľný. Ďalší bonus pre komfort posádky... No a potom je tu množstvo toho, za čo sa v prípade K 1600 B pripláca, na modeli Grand America už v základe. Spomenúť môžeme elektronicky nastaviteľný podvozok ESA, Dynamic Traction Control, „zákrutové" ABS Pro, plošiny pre nohy umiestnené po stranách motora a umožňujúce uvoľnený posed s takmer vystretými nohami, elektronickú spiatočku uľahčujúcu manipuláciu s motorkou na mieste, či audiosystém s prípravou na GPS navigáciu. Nechýbajú ani vyhrievané rukoväte a sedadlá, tempomat, či xenónové svetlomety. BMW samozrejme ponúka aj ďalšie príplatkové príslušenstvo, no už v sériovom stave je Grand America veľmi slušne vybavený stroj, pri ktorom ten prívlastok „grand" nepôsobí nadnesene.

dsc5840.jpg
dsc5839.jpg

Ten motor je úžasný
Radový šesťvalec, naviac umiestnený naprieč, sa môže javiť ako trochu „nemotorné" riešenie. Vôbec to však nie je zlé, práve naopak. Jednak je Grand America majestátny stroj s rozmernou kapotážou, takže väčšia šírka pohonnej jednotky sa prirodzene stráca. Na druhej strane zasa konštruktéri pri zrode tohto agregátu zapracovali na jeho kompaktných rozmeroch a tých šesť valcov v jednom rade vás nijako neobmedzuje. Šesťvalec je už veľmi slušným základom aj pre väčšie autá, nehovoriac o motorke. Pri objeme 1649 kubíkov je už predpoklad, že takáto pohonná jednotka poteší slušnou porciou koníkov a newtonmetrov. Dôvod na úsmev sa začína hneď po naštartovaní. Zvuk z dvojice mohutných výfukov je dosť utlmený, ale v tejto triede motoriek asi nikto nechce počuť výrazný rev. Cestovať stovky kilometrov na hlučnej motorke by bolo dosť otravné a únavné. Vo vyšších otáčkach je zvuk zdravo športový, stále však veľmi kultivovaný. Šesťvalec slušne zaberá už od voľnobežných otáčok a ochotne sa nechá vytáčať aj do vyšších sfér. Ak však chcete ukrajovať kilometre v ležérnom tempe, krátko po rozbehu nacvakáte posledný, šiesty prevodový stupeň a s radením už potom veľa starostí nemáte. Testovaný stroj bol vybavený príplatkovým rýchloradením a jednotlivé stupne zapadali absolútne hladko a veľmi rýchlo smerom nahor, ale aj pri podraďovaní.

dsc5793.jpg

Je to kolos, no poslušný
Grand America pôsobí naživo mohutne, doslova majestátne a u jazdcov citlivejšej povahy, či subtílnejšej postavy môže vyvolať obavy z ovládateľnosti. Aj pri posadení sa máte slovíčko „grand" stále na očiach. Nielen že ho čítate na embléme na vrchu nádrže, ale aj z tohto pohľadu pôsobí motorka grandiózne, mohutná kapotáž je ďaleko vredu, šírku opticky zvyšuje aj rozmerná prístrojovka s dvojicou klasických ručičkových ukazovateľov doplnených o farebný displej, či reproduktory po jej stranách. Vyššiu hmotnosť stroja cítite len pri manipulácii na mieste, no kúzelne sa stráca hneď ako sa rozbehnete. Dokonca ani pomalá jazda v hustej premávke nie je nijako náročná, motorka poslušne plní priania jazdca a ochotne mení smer. Vďačí za to hlavne nízko umiestnenému ťažisku – samotný motor je uložený nízko a jeho valce smerujú viac dopredu ako dohora, ale nízka je aj celková stavba motorky. Samozrejme, s rastúcou rýchlosťou sa to ešte zlepšuje a celkové ovládanie sa smelo môže označiť za hravé. V záujme zachovania stability a bezpečnosti je maximálka elektronicky obmedzená na tachometrových 170 km/h. Charakter podvozku môžete jednoducho meniť ovládačom priamo na riadidlách, na výber máte z viacerých možností podľa toho, či jazdíte sám, alebo so spolujazdcom, prípadne nabalení batožinou. Popri tom si ďalej môžete zvoliť, či chcete športovejšie ladený režim Road, alebo komfortnejší, mäkší Cruise. Posed je príjemný, pohodlný a únavu nepocítite ani po dvoch-troch stovkách kilometrov. Riadidlá sú natiahnuté smerom k jazdcovi, čo zabezpečuje vzpriamenú polohu tela. Skvelou vychytávkou sú aj plošiny pre nohy po stranách motora. Pohodlne vystreté nohy oceníte hlavne pri dlhšej jazde. Môže sa zdať, že v spojení s manuálnou prevodovkou sú takéto plošiny bez možnosti radenia zbytočnosťou a nikomu sa nebude chcieť neustále prekladať nohu späť na stupačku pri potrebe radenia. Pravdou však je, že radenie takmer vôbec nie je potrebné, pretože aj pri vjazde do obce a znížení rýchlosti na predpisovú päťdesiatku si motor bez najmenších problémov poradí aj so zaradenou šestkou, takže nutnosť radenia odpadá. Viac radenia si užijete keď zatúžite po športovejšom zvezení, vtedy však nohy pochopiteľne presuniete na klasické stupačky, čo je pre športovejšie zvezenie priaznivejšia poloha. Stačí podradiť o dva – tri stupne a motor razom ožije. S vyššími otáčkami nastupuje aj dravší zvuk a samozrejme razantnejšie zrýchľovanie. Aj pri takomto šantení na pokrútených cestičkách vás Grand America príjemne prekvapí dobrou ovládateľnosťou, ktorá je v zdanlivom protiklade s grandióznymi rozmermi stroja. Vďaka výborne fungujúcemu pruženiu a rozumnému rozloženiu hmotnosti stroja však tento kolos funguje veľmi poslušne. Spoľahnúť sa môžete aj na účinný brzdový systém, trojica veľkých kotúčov si aj s vyššou hmotnosťou, či vyššími rýchlosťami hravo poradí. Prioritne je však takáto motorka určená na komfortné hltanie väčších porcií kilometrov a to sa jej aj darí. Zbaliť sa môžete do trojice rozmerných kufrov, v ktorých nechýbajú ani 12 V zásuvky (horný kufor), či vstupy pre audio zariadenia (pravý kufor). Keď ste zbalení, stačí naklikať cieľ cesty v príplatkovej GPS navigácii, naladiť rádio, či pustiť hudbu napríklad zo smartfónu, nastaviť tempomat a vyraziť na Amerike trebárs naprieč Európou.

dsc5848.jpg
dsc5844.jpg
dsc5852.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový šesťvalec, rozvod DOHC, 4 ventily na valec, zdvihový objem: 1.649 ccm, vŕtanie x zdvih: 72 x 67,5 mm, kompresný pomer: 12,2:1, maximálny výkon: 118 kW (160,5 k) pri 7.750 ot/min, najvyšší krútiaci moment: 175 Nm pri 5.250 ot/min, príprava zmesi: vstrekovanie paliva, štartér: elektrický, zapaľovanie: elektronické, prevodovka: šesťstupňová, spojka: viaclamelová v olejovej náplni, sekundárny prevod: kĺbový hriadeľ

PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový z hliníkovej zliatiny, odpruženie vpredu: Duolever s elektronicky nastaviteľnou centrálnou pružiacou jednotkou, zdvih 115 mm, vzadu: kyvné rameno Paralever, s elektronicky nastaviteľnou centrálna pružiacou jednotkou, zdvih 125 mm, brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová o priemere 320 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, disky kolies: zliatinové, šesťlúčové, pneumatiky vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

ROZMERY
Rázvor: 1618 mm, výška sedadla: 750/780 mm, objem palivovej nádrže: 26,5 l, pohotovostná hmotnosť: 364 kg, cena: od 25.347,- Eur, motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko

dsc5744.jpg

Text: P. Lovíšek, Foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre