Cestovanie PRVOU TRIEDOU - Porovnávací test: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300AE

V našom teste sa stretla elita kategórie športovo-turistických motocyklov. Proti nestarnúcej Yamahe FJR 1300, ktorá mala svoju premiéru na prelome tisícročí, stojí cestovateľská legenda R1200RT. Tá patrí už takmer tri desaťročia medzi predajné hity BMW. Tieto krížniky ciest ponúkajú motorkárom, ktorí to s diaľkovou turistikou myslia naozaj vážne, maximálnu výbavu, elektronicky nastaviteľné podvozky a dva nezameniteľné motory.

Cestovanie PRVOU TRIEDOU - Porovnávací test: BMW R 1200 RT vs. Yamaha FJR1300AE

Cestovanie na motorkách sa teší stále väčšej obľube a tak v ponuke najvýznamnejších svetových výrobcov nechýbajú modely pripravené uspokojiť aj tie najvyššie nároky jazdcov. Pekným príkladom sú aj naše dva testované modely. Zatiaľ čo RT-čko poháňa už tretiu sezónu dvojvalec boxer s kombinovaným chladením vzduchom a kvapalinou, vlajková loď športovoturistických modelov Yamaha dostala minulý rok novú šesť rýchlostnú prevodovku, ktorá vodičovi umožní ešte lepšie využiť obrovský potenciál radového štvorvalca. Takmer 150 koní uspokojí aj chúťky milovníkov rýchlej jazdy. Na druhej strane mohutný krútiaci moment si poradí aj s oddychovým tempom. Vodič má na výber dva režimy motora: ostro reagujúce S-ko, alebo plynule zaberajúce T-čko. Okrem antihoppingovej spojky s ešte ľahším ovládaním v základnej výbave nechýba trakčná kontrola, ani tempomat. U novej FJR-ky má svoju premiéru kompletné LED osvetlenie, vrátane svetiel do zákrut. A keď výkon dvojvalca BMW s kombinovaným chladením vzduchom a kvapalinou narástol na 125 k (pri nezmenenom objeme 1170 ccm), v porovnaní s tisíctristovkou FJR stále stráca viac ako 20 k. Bavorský boxer má však svoj osobitý charakter a vďaka dobrému sprevodovaniu dokáže s Yamahou držať krok. Na svižnej akcelerácii má svoj podiel asistent radenia s ktorým zapadá jeden kvalt za druhým bez ubratia plynu. Ešte efektnejšie je to smerom nadol, keď systém preradí s medziplynom. Vďaka elektronicky ovládanému plynu má pilot k dispozícii tri jazdné režimy. Príplatkový Dynamic s okamžitou odozvou na plyn, Road s priamou, ale menej ostrou reakciou a klasický mód Rain pre jazdu v daždi. S jazdnými režimami je výborne naladená i kontrola trakcie, ktorá pri najšportovejšom móde Dynamic umožní i jemné prekĺznutie zadného kolesa. Čiastočne prepojený brzdový systém v kombinácii s ABS pritom dokáže spoľahlivo zastaviť i takýto kolos. Pri ostrom brzdení RT-ečko využíva výhody kyvného ramena Telelever, s ktorým sa predná časť len minimálne ponára. Užitočným pomocníkom môže byť aj príplatková parkovacia brzda Hill Start Control, ktorá uľahčuje rozjazdy do kopca s plne naloženým motocyklom.

dsc7557.JPG
dsc7596.JPG

Za hranice všedných dní
Už na prvý pohľad je zrejmé, že RT-čko je poriadny kus motorky, ktorá vďaka mohutnej prednej kapotáži s elektricky nastaviteľným plexi-štítom ponúka perfektnú ochranu pred nepriazňou počasia. Pozícia sedenia s rukami na širokých riadidlách je kráľovsky pohodlná, pričom sedadlo môže byť vo výške 84 alebo 82 cm nad zemou. Aj spolujazdec si môže užívať komfort a dobrý výhľad. Testovaný motocykel mal takmer plnú výbavu s tempomatom, audiosystémom, vyhrievaným sedadlom, kontrolou tlaku v pneumatikách a ďalšími užitočnými doplnkami. Chýbala snáď len GPS navigácia, ktorá má v kokpite už zabudovaný držiak. Veľkú pochvalu si zaslúži podvozok BMW, s nízkym ťažiskom. Je pozoruhodné s akou ľahkosťou sa dokáže motocykel s hmotnosťou viac ako 280 kg preniesť spleťou zákrut, pričom v pohode zvláda i prekvapivo veľké náklony. RT-čko bez najmenšieho zaváhania reaguje na každý impulz do riadidiel. Naproti tomu Yamaha so svojim výkonným motorom bažiacim po otáčkach a dlhým rázvorom je typickým predstaviteľom starej školy. FJR-ka sa cíti najlepšie na rýchlych úsekoch ciest s dlhými tiahlymi zákrutami. Podobne ako príplatkový systém ESA Dynamic u motocyklov BMW, aj elektronický podvozok u verzie FJR1300AS funguje výborne. Pomocou ovládačov na riadidlách sa dá jednoducho upraviť nastavenie odpruženia podľa zaťaženia a štýlu jazdy. Hlavne predná teleskopická vidlica ponúka lepšiu odozvu od predného kolesa ako Telelever BMW. Vďaka sériovo montovaným bočným kufrom vás tieto obratné krížniky ciest dokážu ľahko preniesť aj s batožinou naprieč kontinentmi. S tak perfektne vyváženými motocyklami sa každý dlhší výlet stáva nezabudnuteľným zážitkom.

dsc7610.JPG
dsc7629.JPG

Názor druhého jazdca: Ivan z Horného Sŕnia
Vlastním už tretiu FJR po sebe. Moja „prvá" bola ročník 07, potom 13 a teraz mám FJR 1300AE model 2015. Najazdil som na nich spolu cez 90.000 km a stále ju považujem za najlepšiu športovo-turistickú motorku na trhu. Pre mňa je to ikona spoľahlivosti s krásnym, nestarnúcim dizajnom. Je stvorená na diaľkové cestovanie, ale po odstrojení z kufrov vyzerá a jazdí ako športová motorka, čo sa nedá povedať o väčšine jej konkurencie. Od svojho zrodu v roku 2001 sa v podstate len modernizuje, ale zásadne sa nemení, čo je podľa mňa len dobre. Štvorvalcový motor so zamatovým chodom bez vibrácií a lineárnym záťahom lokomotívy je silne návyková záležitosť. Od roku 2013 je súčasťou štandardnej výbavy tempomat, kontrola trakcie a voľba režimov motora, kde mód T je pre začiatočníkov pomôcka ako zvládnuť takmer 150 koní. Už prvé ročníky FJR-ky mali elektricky nastaviteľný štít, vyhrievané rukoväte a prepojené brzdy s ABS. Vhodnou voľbou pre pohodlné hltanie kilometrov je verzia AS s automatickou spojkou a robotickou prevodovkou. Ten pocit keď pri plnom zaťažení motora radíš bez spojky iba palcom nahor aj dolu je famózny. Výborne vyriešená je i celková ergonómia. Výškovo nastaviteľné sedadlo je tak akurát – ani mäkké ani tvrdé, vďaka čomu sa nepresedí ani po 1000 km za deň. Veľmi dobrá je i ochrana pred nepriazňou počasia a vetrom. Iba pre jazdcov nad 180 cm bude asi originálny štít na nutné diaľničné presuny nízky (aj môj prípad), čo sa dá jednoducho vyriešiť výmenou za vyšší, turistický. Pri jazde v zime a v daždi sa dá kapotáž v oblasti kolien vyklopiť a tým odkloniť prúd studeného vzduchu od nôh. Na FJR jazdím v podstate celý rok, stačí ak je teplota nad 5 stupňov a nie je zasnežená cesta. Podvozku a jazdným vlastnostiam FJR nemám čo vyčítať. Správanie motorky sa veľmi nemení ani pri jazde so spolujazdcom a plne naloženými kuframi. Keďže FJR je relatívne ťažká motorka, pri športovom štýle jazdy jej obutie nemá veľmi dlhú životnosť. Opotrebovaním prednej pneumatiky sa citeľne zhoršuje ovládanie, čo sa prejavuje hlavne v tiahlych zákrutách „zatváraním riadidiel". Preto vždy mením obe pneumatiky naraz, aj keď najskôr býva zjazdená zadná guma. Podľa mojej polovičky je FJR najpohodlnejšia motorka pre spolujazdca (samozrejme vo svojej triede). Mám známeho FJR-kára ktorého priateľka si vie pri dlhom výjazde bežne „zdriemnuť". Nie je problém sa zbaliť na dlhší výlet aj do bočných kufrov. Pri dokúpení zadného sa dostávame na objem batožinového priestoru malého auta. Pod sedlami je veľa miesta na rôzne náradie, vestu, lekárničku, sadu na lepenie defektov a zmestí sa tam aj malý kompresor, čo u iných motoriek nie je bežné. FJR je pre mňa veľmi univerzálny stroj vhodný na dlhé, aj krátke cesty, alebo len vyšantenie sa po práci „okolo komína". Prejav motora, pohodlná, ale stále trochu športová jazdná pozícia, výborné vlastnosti podvozku, celková ovládateľnosť a hlavne zážitok z jazdy je pre mňa u FJR najlepšie zosúladený. Vyskúšal som si všetky športovoturistické motocykle na trhu, ale žiadny iný model mi neponúkol lepšiu kombináciu pre mňa relevantných vlastností. Sú motorky, ktoré sú v určitých oblastiach lepšie, ale zaostávajú inde a tak zostávam svojej „fujare" aj naďalej verný.

dsc7685.JPG
dsc7690.JPG
dsc7686.JPG
dsc7694.JPG

S novým modelom R1200RT v maximálnej výbave som sa mohol bližšie zoznámiť na akcii BMW Motorrad Test Camp v španielskej Almerii. Na režimy motora, elektronický podvozok ESA, či perfektne fungujúci quickshifter sa dá veľmi rýchlo zvyknúť. Škoda len, že za všetko si treba priplatiť. Nechýbal alarm, centrálne ovládané zámky na kufroch, vyhrievanie rukovätí a sedadiel a čo ja viem čo ešte. Jazdec je na pohodlnom sedadle prirodzene vystretý a tak som sa na motorke cítil hneď ako doma. Veľmi dobre funguje elektricky nastaviteľný štít, za ktorým som necítil žiadne turbulencie, ani aerodynamický hluk. Motor má pri jazde typické vibrácie boxera. Nie je to nič nepríjemné, skôr naopak. Chod motora a záťah je doslova „traktorový". Silne ťahá v podstate od 1000 až do 8000 otáčok, čo ma veľmi bavilo. Trocha ma otravoval obmedzovač, ktorý sa ozýval na môj vkus dosť skoro, ale je to vec zvyku. Aj keď motorka vyzerá veľmi mohutne, ľahko sa ovláda vďaka dobrému rozloženiu hmotnosti a nízkemu ťažisku. Do zákrut ide v podstate sama, bez prehovárania a to aj v pomalých zákrutách s malým polomerom. Práve tu som si RT-čko užíval najviac. Na úsekoch s vracačkami (čo bola väčšina ciest čo sme jazdili) stačí zaradiť 2-ku a len sa starať o náklon. RT-čko s ktorým som najazdil okolo 300 km ma príjemne prekvapilo. Dá sa s ním celkom dobre vyšantiť a určite výborne cestovať.

BMW R 1200 RT
MOTOR
Typ motora: vzduchom a kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec, boxer, rozvod DOHC, 16 ventilov
Zdvihový objem: 1170 ccm
Vŕtanie x zdvih: 101 x 73 mm
Kompresný pomer: 12,5 : 1
Max. výkon: 92 kW (125 k) pri 7.750 ot./min.
Max. krútiaci moment: 125 Nm pri 6.500 ot./min.
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, priemer 52 mm
Zapaľovanie: elektronické
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: kĺbový hriadeľ

PODVOZOK

Rám: chrbticový, oceľový, motor ako nosný prvok
Odpruženie vpredu: Telelever - teleskopická vidlica s centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou, zdvih 120 mm
vzadu: Paralever – jednoramenná kyvná vidlica s centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou, zdvih 136 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 320 mm, štvorpiestikové radiálne strmene, ABS
vzadu: kotúčová o priemere 276 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS
Kolesá: desaťlúčové zliatinové
Pneumatiky vpredu: 120/70-17
vzadu: 180/55-17

ROZMERY A HMOTNOSTI
Rázvor: 1485 mm
Výška sedadla: 820/820 mm
Objem palivovej nádrže: 25 l
Pohotovostná hmotnosť: 282 kg
Max. rýchlosť: 225 km/h
Cena základného modelu: 17.550,- Eur
Cena testovaného modelu: 21.990,- Eur
Motocykel zapožičal na test: BMW Motorrad Slovensko

YAMAHA FJR1300AE
MOTOR

Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, DOHC, 16 ventilov
Zdvihový objem: 1.298 ccm
Vŕtanie x zdvih: 79 x 66,8 mm
Max. výkon: 107,5 kW (146,2 k) pri 8.000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 138 Nm pri 7.000 ot./min.
Kompresný pomer: 10,8 : 1
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie
Zapaľovanie: elektronické
Štartér: elektrický
Prevodovka: šesťstupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni
Sekundárny prevod: kĺbový hriadeľ

PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový z hliníkovej zliatiny
Odpruženie vpredu: upside-down teleskopická vidlica, elektronicky nastaviteľná, priemer klzákov 48 mm, zdvih 135 mm
vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, elektronicky nastaviteľná, zdvih 125 mm
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová o priemere 320 mm, štvorpiestikové radiálne strmene, ABS
vzadu: kotúčová o priemere 282 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS
Kolesá: šesťlúčové zliatinové
Pneumatiky vpredu: 120/70-17
vzadu: 180/55-17

ROZMERY A HMOTNOSTI

Rázvor: 1545 mm
Výška sedadla: 805/825 mm
Objem palivovej nádrže: 25 l
Pohotovostná hmotnosť: 292 kg
Max. rýchlosť: 250 km/h
Cena základného modelu: 16.690,- Eur
Cena FJR 1300 AE: 19.990,- Eur
Motocykel na test zapožičal: Jakub Vallo, Považská bystrica

2016img8016.JPG
dsc7700.JPG

Text: M. Masničák, Foto: autor

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre