BAGGER PRE 21. STOROČIE

Bavorská značka BMW rozšírila ponuku šesťvalcových modelov o verziu K 1600 B. Luxusný turistický motocykel s dizajnom v štýle bagger je síce predurčený na to, aby svojmu majiteľovi doprial pocit slobody a nezávislosti pri jazde po nekonečných amerických diaľniciach, ale vďaka výnimočným jazdným vlastnostiam si určite nájde svojich obdivovateľov aj v Európe.

BAGGER PRE 21. STOROČIE

V Mníchove si urobili bagger pre 21. storočie trocha netradične so šesťvalcovým motorom. Ako základ použili luxusný turistický model K 1600 GTL, ktorý v tej najvyššej výbave má všetko, na čo si diaľkový cestovateľ spomenie. Každý sa môže rozhodnúť, ktorý z príplatkových paketov si objedná. U motocyklov ktoré majú osloviť hlavne solventných zákazníkov sa obvykle na výbave nešetrí.

concept-101.jpg

Najskôr bol Concept 101
Dizajn bavorského baggera je inšpirovaný štúdiou „Concept 101", ktorá vznikla v spolupráci s kalifornským štúdiom Design Works. Finálnu podobu motocyklu, ktorý má byť zhmotnením snov o slobode a nezávislosti, dal jeden z najznámejších amerických staviteľov Roland Sands. Mohutná predná kapotáž konceptu 101 pôsobí vyvážene, hlavne vďaka kolesu veľkého priemeru. Škoda, že do podoby sériového modelu sa neprenieslo viac z jeho originálneho dizajnu. Predná časť modelu K 1600 B je výrazne nižšia a z dôvodu maximálnej funkčnosti sa neujalo ani veľké predné koleso. Naproti tomu zadná partia s bočnými kuframi, ktoré pekne kopírujú pozvoľne sa znižujúce sedadlo, vyzerá štýlovo. Pri pohľade zozadu siluetu motocykla zvýrazňujú prúžky LED svetiel a smeroviek pekne integrovaných do kufrov. Tie sa však kvôli elektrickej inštalácii nedajú demontovať. Mohutnú zadnú partiu ešte viac zvýrazňuje dvojica pochrómovaných koncoviek výfuku veľkého priemeru. Model K 1600 B sa vyrába iba vo farbe „Blackstorm Metalic", ktorá v kombinácii s rôznymi odtieňmi čiernej farby a chrómovými doplnkami pôsobí luxusne.

x2l1920.jpg

Cesta je cieľ
Vodič môže sedieť pekne vzpriamený aj vďaka riadidlám, ktoré sú posunuté bližšie k nemu. Komfortné sedadlo je pritom v optimálnej výške 780 mm. Spolujazdec ale na tom nie je tak dobre, lebo jeho sedadlo sa zvažuje mierne dozadu. Pri akcelerácii si treba dávať pozor aby ste ho niekde nestratili. Elektricky nastaviteľný plexi-štít je síce kratší, ale svoju funkciu si plní veľmi dobre. Po bokoch zostali aj pohyblivé klapky, ktoré majú za úlohu odvádzať teplý vzduch od posádky. Kto má nejaké skúsenosti s modelmi K 1600 GT, alebo GTL, rýchlo si zvykne aj na ovládacie prvky, lebo bagger využíva rovnaké prepínače i prístrojovku. Navyše dvojica okrúhlych budíkov, ktoré sú za jazdy ľahko čitateľné, vyzerá štýlovo. Na listovanie v menu pomocou otočného ovládača na ľavej rukoväti si však treba chvíľu zvykať. Testovaný motocykel mal totiž bohatú príplatkovú výbavu. Okrem vyhrievaných rukovätí a sedadla mal dynamický systém ESA, tempomat, GPS navigáciu i audiosystém s Bluetooth konektivitou. Nechýbali ani adaptívne svetlomety s denným svietením, či bezkľúčové zapaľovanie a otváranie nádrže.

x2l1955.jpg
x2l1943.jpg
x2l1933.jpg

Pohotovostná hmotnosť tohto drobčeka je 336 kg a tak manévrovanie s motorkou na mieste si už vyžaduje viac skúseností. Pri parkovaní môže prísť vhod aj príplatková elektrická spiatočka. Ako náhle sa však tento kolos rozbehne, nebudete sa stíhať diviť kde sa všetka tá váha stráca. Mal som pocit, že bagger sa ľahšie ovláda ako verzia GTL, z ktorej vychádza. Vďaka nízkemu ťažisku, na čom má veľký podiel motor s valcami sklonenými dopredu, dokáže úžasne ľahko meniť smer jazdy. Mohlo by sa zdať, že novinka BMW K 1600 B najviac ulahodí pohodovým cestovateľom, ktorí sa chcú kochať krajinou. Z môjho pohľadu je to vzrušujúci stroj s náložou dynamitu namiesto motora. Veď jeho radový šesťvalec dokáže už pri 5.250 ot./min. poslať na zadné koleso poriadne stádo 160 koní. Motor pritom beží zamatovo hladko, bez náznaku rušivých vibrácií. S brutálnym krútiacim momentom 165 Nm môžete pri jazdy zabudnúť aj na prevodovku, avšak s príplatkovým asistentom radenia si to budete užívať. S nim sa dajú radiť kvalty pod plným plynom ešte tichšie ako keď používate spojku. Podvozok štandardne vybavený systémom Dynamic ESA využíva osvedčenú konštrukciu odpruženia Duolever vpredu a Paralever vzadu.

x2l1938.jpg
x2l1929.jpg
x2l1958.jpg

V komfortnom móde Cruise sa môžete krásne plaviť krajinou. Pri svižnej jazde mi najviac vyhovoval motor v režime Dynamic a podvozok v móde Road. Nastavenie pružiacich prvkov si môžete upraviť aj podľa toho či jazdíte sólo, vo dvojici, alebo aj s batožinou. Jedným z mála limitujúcich prvkov pri rýchlych prejazdoch zákrut sú nižšie umiestnené stúpačky. Keď nimi škrtnete o asfalt, máte už slušný náklon. Jednotku s hviezdičkou dávam aj brzdovému systému. Aj keď štvorpiestikové strmene nie sú uchytené radiálne, dokážu spoľahlivo zastaviť i takýto kolos. Okrem presného dávkovania brzdného účinku k aktívnej bezpečnosti prispieva aj dobre nastavený systém ABS. Ako vidieť, šesťvalcový bagger z produkcie bavorského výrobcu má čo ponúknuť. Na americkej pôde však musí počítať s tvrdou konkurenciou domácich značiek. Luxusný turistický motocykel BMW s tak bohatou výbavou určite nie je lacná záležitosť, ale jazda s ním je zážitok, na ktorý sa tak ľahko nezabúda. Perfektný mix štýlu, komfortu a výnimočných jazdných vlastností snáď nikdy neomrzí.

x2l1749.jpg

MOTOR
Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný radový šesťvalec, rozvod DOHC, 4 ventily na valec,
Zdvihový objem: 1.649 ccm,
Vŕtanie x zdvih: 72 x 67,5 mm,
Kompresný pomer: 12,2:1,
Maximálny výkon: 118 kW (160,4 k) pri 7.750 ot./min.,
Najvyšší krútiaci moment: 175 Nm pri 5.250 ot./min.,
Príprava zmesi: vstrekovanie paliva, Štartér: elektrický,
Zapaľovanie: elektronické,
Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ

PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový z hliníkovej zliatiny,
Odpruženie vpredu: Duolever s elektronicky nastaviteľnou centrálnou pružiacou jednotkou, zdvih 115 mm,
vzadu: kyvné rameno Paralever, s elektronicky nastaviteľnou centrálnou pružiacou jednotkou, zdvih 125 mm,
Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 320 mm, štvorpiestikové strmene, ABS,
vzadu: kotúčová o priemere 320 mm, jednopiestikový strmeň, ABS,
Disky kolies: zliatinové, šesťlúčové,
Pneumatiky vpredu: 120/70- 17, vzadu: 190/55-17

ROZMERY
Rázvor: 1618 mm,
Výška sedadla: 780 mm,
Objem palivovej nádrže: 26,5 l,
Pohotovostná hmotnosť: 336 kg,
Cena: od 22.150,- Eur,
Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko

Text: M. Masničák, Foto: V. Karban

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Video test BMW R1300 GS

Video test BMW R1300 GS

13.3.2024
Autor: mixxo
BMW M 1000 XR

BMW M 1000 XR

29.12.2023
Autor: Massimo
BMW S 1000 XR

BMW S 1000 XR

20.12.2023
Autor: Massimo
Na výlete s boxermi v Karpatoch

Na výlete s boxermi v Karpatoch

6.8.2023
Autor: redakcia

Komentáre