TEST: INDIAN ROADMASTER CLASSIC

Pri pohľade na krásnu klasiku z produkcie najstaršej americkej motocyklovej značky Indian sa človeku akosi svojvoľne vynárajú úvahy o potrebe aspoň na čas sa vymaniť z každodennej šedi. S luxusným modelom Roadmaster Classic, ktorý je zhmotnením slávnej histórie, si môžete vychutnať pôžitok z bezstarostnej jazdy, keď vnímate len okolitú krajinu a zvuk veľkého dvojvalca.

TEST: INDIAN ROADMASTER CLASSIC

Po niekoľkých neúspešných pokusoch o oživenie najstaršej americkej motocyklovej značky sa nakoniec Indian dostal pod krídla spoločnosti Polaris. Predajné úspechy nových modelov naznačujú, že všetko bolo správne načasované. Pre mnohých majú motocykle nesúce historický odkaz rokov minulých nezameniteľné čaro. V tomto smere má znovuzrodená legenda čo ponúknuť. Nie sú to len zaoblené hlavy valcov a nízko vedené výfukové potrubie, ale hlavne mohutné blatníky siahajúce až po os kolesa, ktorými sa Indian hlási ku svojim koreňom. Nezameniteľným prvkom dizajnu luxusného modelu Roadmaster Classic je trojica kufrov s objemom 170 litrov, ktoré sú podobne ako rozmerné kreslá posádky potiahnuté kožou z byvola. Škoda, že sa nedajú uzamknúť. Ku osobitému štýlu s odkazom na históriu patria i strapce po bokoch. Čerešničkou na torte je osvetlená hlava indiánskeho náčelníka umiestnená na prednom blatníku.

ddd7527.jpg

Majestátny krížnik ciest
Mohutnú stavbu Indiana si vodič uvedomí hneď po nasadnutí. Aj keď pohotovostná hmotnosť presahujúca štyristo kilogramov nie je v tejto kategórii ničím neobvyklým, manévrovanie na mieste si už vyžaduje trocha viac úsilia. Vzhľadom na veľkú dĺžku motocykla môže byť pre menšieho jazdca náročnou disciplínou aj otáčanie na ceste. Roadmaster na to potrebuje šírku 7 metrov. Napriek tomu prepracovaná ergonómia ulahodí širokému spektru jazdcov. S mojou výškou 176 cm môžem po uchopení širokých riadidiel sedieť pekne vzpriamený. Aj nohy posunuté mierne dopredu prispievajú ku maximálnemu komfortu pri jazde. Za veľkou kapotážou s elektricky nastaviteľným plexi-štítom sa ukrýva bohatá turistická výbava. Nechýba audio systém s výkonom 100 W, ktorý má FM/AM rádio. Samozrejmosťou je pripojenie mobilu cez Bluetooth a prehrávanie hudby. Množstvo informácií sa zobrazuje na sedempalcovom dotykovom displeji, ktorý sa dá ovládať aj v rukaviciach. Okrem iného si tu môžete zadať cieľ trasy do navigácie. Aj keď je toho naozaj veľa čo dokáže, mne stačilo občas pozrieť na dvojicu analógových budíkov po bokoch. S imobilizerom vo vrecku sa dá Indian prebudiť k životu aj bez kľúča. Po stlačení elektorštartéra sa jeho oceľové srdce s rozvodom OHV ihneď rozbúši. Dvojvalec Thunder Stroke s objemom 1811 ccm beží na voľnobeh veľmi pravidelne, pričom otáčky sa po chvíli ustália na 750 ot./ min. Z dlhých koncoviek výfuku umiestnených po stranách sa pritom šíri nádherný zvuk. Mám pocit, že cítim každú otáčku motora, pri ktorej piest s priemerom 101 mm prejde dráhu dlhú 113 mm. Vibrácie tohto „drobčeka" krotí vyvažovací hriadeľ s hmotnosťou 1,7 kg. Big Twin vybavený elektronicky ovládanými škrtiacimi klapkami reaguje na pridanie plynu bez najmenšieho zaváhania. Vďaka masívnemu krútiacemu momentu 160 Nm, ktorý Indian dosahuje už pri 3.000 ot./min., akceleruje veľmi spontánne z úplného otáčkového suterénu.

ddd7635.jpg
ddd7625.jpg
ddd7633.jpg

Pri rýchlostiach okolo 100 km/h sa spokojne prevaľuje pri otáčkach nižších ako 2.500 ot./min. Prvé kilometre v uliciach Zvolena, kde má svoje sídlo autorizovaný díler motocyklov Indian, spoločnosť KLASIK MOTO, naznačujú, že to bude výnimočný zážitok. Motocykel po každom výjazde z križovatky rýchlo získava stabilitu, za čo vďačí modernej konštrukcii podvozku. Jeho základ tvorí hliníkový rám s dlhou kývačkou, ktorá je odpružená centrálnou jednotkou. Napriek tvrdšiemu nastaveniu dokáže spolu s klasickou teleskopickou vidlicou spoľahlivo absorbovať nerovnosti vozovky. V prípade potreby sa dá zadný tlmič dofúkať podľa záťaže. Aj keď má Indián úctyhodný rázvor 1668 mm, do zákrut sa sklápa bez väčšieho úsilia. Dokonca ani dobre tvarované plošiny pre nohy nezačnú hneď škrtať o asfalt. Jednoducho motocykel ako celok funguje veľmi dobre a tak radosť z jazdy nič nekazí. Rešpekt je tu však na mieste. Hlavne pri prejazdoch zákrut je dobré držať emócie na uzde. Vyššia hmotnosť je síce dobre rozložená, ale s narastajúcou rýchlosťou na nejaké prudké zmeny smeru veľa času nezostáva. Tisícosemstovka má pomerne malý brzdný moment a tak pred zákrutou treba častejšie podraďovať, alebo vziať silnejšie za páčku brzdy. Dvojica štvorpiestikových strmeňov, zvierajúcich kotúče priemeru 300 mm, má na pomery cruiserov veľmi dobrú účinnosť. Keď sa do práce zapojí ešte zadný dvojpiestik, dokážu si poradiť aj s takouto „ťažkou váhou". Roadmaster má vpredu obutú mohutnú pneumatiku šírky 130 mm a tak sa sériovo montované ABS len výnimočne aktivuje po stlačení páčky. Elektronickým pomocníkom, ktorý vodič ocení hlavne pri dlhých diaľničných presunoch, je tempomat. Stačí nastaviť požadovanú rýchlosť a už sa len kochať krajinou. Ovládacie tlačidlá sú na pravej strane a tak mi chvíľu trvalo než som dokázal skĺbiť ich nastavenie s otáčaním pravej rukoväte.

ddd7637.jpg
ddd7627.jpg
ddd7630.jpg

Zhrnutie
Jeden z najluxusnejších modelov znovuzrodenej značky Indian boduje hlavne ako precízne vyladený celok s originálnymi detailami. Vodič pohodlne usadený v koženom kresle ocení bezprostredné reakcie pružného dvojvalca i neutrálne správanie podvozku. Keď k tomu pripočítame dobrú ochranu pred náporom vetra, môžeme s tak majestátnym strojom celé dni brázdiť cesty bez väčšej únavy. O veľkom sebavedomí výrobcu svedčí i cenovka tejto americkej klasiky. Navyše majiteľ si môžete naplno užívať jazdu s pocitom, že sedlá niečo naozaj výnimočné. Obdivné pohľady okoloidúcich ho v tom budú utvrdzovať. O svoje pocity z jazdy sa môže podeliť aj so spolujazdcom, alebo skôr so spolujazdkyňou. Široké sedadlo s veľkou opierkou a nastaviteľné plošiny pre nohy si bude určite pochvaľovať. Ak teda uvažujete o kúpe veľkého amerického cruisera, z pohľadu exkluzivity a funkčnosti sa Indian Roadmaster Classic radí medzi absolútnu špičku.

ddd7563.jpg
ddd7576.jpg

MOTOR
Typ motora: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec s usporiadaním do V 49°, rozvod OHV, 2 ventily na valec, Zdvihový objem: 1.811 ccm, Vŕtanie x zdvih: 101 x 113 mm, Kompresný pomer: 9,5:1, Maximálny výkon: 62 kW (84 k) pri 5.100 ot./min, Najvyšší krútiaci moment: 162 Nm pri 3.000 ot./min, Príprava zmesi: vstrekovanie paliva priemer 54 mm, Štartér: elektrický, Zapaľovanie: elektronické, Prevodovka: šesťstupňová, Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, Sekundárny prevod: ozubený remeň

ddd7527.jpg
ddd7563.jpg
ddd7611.jpg
ddd7576.jpg

PODVOZOK
Rám: chrbticový odliaty z hliníkovej zliatiny, Odpruženie vpredu: teleskopická vidlica priemer nosníkov 46 mm, zdvih 119 mm, vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, pneumaticky nastaviteľná, zdvih 114 mm, Brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 300 mm, štvorpiestikové strmene, ABS, vzadu: kotúčová s priemerom 300 mm, dvojpiestikový strmeň, ABS, Disky kolies: zliatinové, Pneumatiky vpredu: 130/90-16, vzadu: 180/60-16

ROZMERY
Rázvor: 1668 mm, Výška sedadla: 673 mm, Objem palivovej nádrže: 20,8 l, Suchá hmotnosť: 406 kg, Cena: od 30.100,- Eur, Motocykel na test zapožičal: Meteor Motor Tech, s.r.o.

Kompletnú ponuku motocyklov Indian nájdete TU


Text: M. Masničák, Foto: D. Hein

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre